De psychologie van het gemak

De psychologie van het gemak

Thumbnail in

broodzak illustratieKen je de slogans? “Binnen 15 minuten een heerlijke maaltijd op tafel!” “Alleen nog toe te voegen: ei en groenten!” “Nieuwe, frisse geur!” “Wast nu nóg beter!” “Vernieuwd recept, nu nóg smakelijker!” “Nu met pure ingrediënten”.

De overeenkomst tussen deze slogans is natuurlijk dat het pure verleiding, pure marketing is. Want natuurlijk kan het een fantastisch idee zijn om binnen 15 minuten een maaltijd op tafel te hebben als je weinig tijd hebt. Of dat je alleen maar ei en groenten aan je groente-omelet hoeft toe te voegen. Huh? En wie wil er nu geen frisse geur ruiken aan zijn was? Dat die geur volledig kunstmatig is en na twee dagen in je kast al niet meer te ruiken is aan je kleding dat vergeet je meestal. Want het moment dat je het ruikt, is het belangrijkst. Dan gebeurt er iets in je hersenen, heerlijke geuren zorgen voor een goed gevoel. En dat er pure ingrediënten in pakjes en zakjes zitten klopt misschien wel maar dan wel in mini-mini-hoeveelheden, soms minder dan 1%. Oh ja. Gelukkig dat verse produkten wel puur zijn, 100%.

Pas was er gedoe over sinaasappelsap in een pak. Een reclamecampagne met heel veel sinaasappelschijfjes en dan het pak sap eronder, wat de indruk wekt dat je al die schijfjes sinaasappel binnen krijgt als je dat pak leegdrinkt. Wat natuurlijk niet zo is, maar wat we wel heel graag willen geloven. Want het is namelijk altijd een beetje een gedoetje om sinaasappels uit te persen en een pak opendraaien is zo gepiept. En er schijnt ook nog op bepaalde pakken sap te staan dat een glas sap telt als één stuk fruit per dag. Dan denk je toch dat je best goed bezig bent als je iedere dag een glas sinaasappelsap uit dat pak drinkt.

En we willen wel graag een beetje gezond bezig zijn maar het moet natuurlijk niet teveel tijd kosten en niet teveel gedoe zijn.

Vervolgens kwam afgelopen week de nieuwe schijf van 5 uit waarin staat dat je zo min mogelijk vruchtensappen moet drinken. Het fruit dat erin zit weegt nl. niet op tegen de suiker in een pak vruchtensap. Tjonge. Wat moeten we dan nog drinken.

Ik ben al jaren fan van Koken met Karin, zonder pakjes en zakjes. Ken je het idee achter de kookboeken? De pakjes voor een groente-omelet waar je zelf nog wel het ei en de groente aan moet toevoegen? Wat zou er toch in zo’n pakje zitten om een echte groente omelet te maken als je de ingrediënten waar het om gaat nl. het ei en de groente, er zelf aan toe moet voegen. En gekker nog, waarom trappen wij daarin, waarom kopen we dat soort produkten?

Waar is dat toch vandaan gekomen, dat mensen alleen maar gemak willen? En dat we geen tijd hebben om iets uit te persen, te snijden, te koken of iets te laten trekken. Want hoezo kost het ons tijd om bouillon te trekken, waarom kost het teveel tijd om een ovenschotel te maken. Ga jij de hele tijd naast die pan of die oven zitten wachten tot het klaar is? Oh dan snap ik het, dan kost het namelijk heel veel tijd. Had je al bedacht om ondertussen gewoon iets anders te doen? Oh ja natuurlijk.

Wat is dat toch met die fabrikanten en marketing die ons voortdurend te triggeren om dingen te kopen die ons veel tijd zouden schelen en die zo ontzettend makkelijk en gezond zijn?

Zou het misschien zo kunnen zijn dat ze graag geld willen verdienen en ons precies op onze zwakke plekken weten te raken, nl. ons idee dat we geen tijd hebben (we hebben meer vrije tijd dan ooit tevoren) en dat we zelf niet kunnen koken (hoezo?), maar wel gezond willen zijn (jazeker, pak een appel). En dus ons eten in pakjes en zakjes stoppen die bij wijze van spreken alleen maar opengemaakt hoeven te worden. En op die manier ook nog een enorme afvalberg veroorzaken die totaal onnodig is. Zodat we als consumenten twee heel, heel grote industrieën overeind houden: de verpakkingsindustrie en de voedingsmiddelenindustrie.

Gek eigenlijk.

 

psychologie van gemak

 

 

 

 

Leave a reply

Shopping cart

0

Geen producten in je winkelmand.