info@bag-again.nl
Zero Waste Shop - Voor 22 uur besteld, dezelfde dag plasticvrij verzonden * >50 euro gratis verzonden binnen Nederland

Trap jij in de marketing van de levensmiddelenindustrie?

Trap jij in de marketing van de levensmiddelenindustrie?

Thumbnail in
trap jij in de marketing van de levensmiddelenindustrie Bag-again zero waste webshop

Trap jij in de marketing van de levensmiddelenindustrie?

Ken je de slogans? “Binnen 15 minuten een heerlijke maaltijd op tafel!” “Alleen nog toe te voegen: ei en groenten!” “Nieuwe, frisse geur!” “Wast nu nóg beter!” “Vernieuwd recept, nu nóg smakelijker!” “Nu met pure ingrediënten”.

Waarom trappen we hier massaal in?

De overeenkomst tussen deze slogans is natuurlijk dat het pure verleiding, pure marketing is. Want het klinkt natuurlijk fantastisch om binnen 15 minuten een maaltijd op tafel te hebben als je weinig tijd hebt. Of dat je alleen maar ei en groenten aan je groente-omelet hoeft toe te voegen. Huh?

En wie wil er nu geen frisse geur ruiken aan zijn was? Dat die geur volledig kunstmatig is en na twee dagen in je kast al niet meer te ruiken is aan je kleding dat vergeet je meestal. Want het moment dat je het ruikt, is het belangrijkst. Dan gebeurt er iets in je hersenen, heerlijke geuren zorgen voor een goed gevoel.

En dat er pure ingrediënten in pakjes en zakjes zitten klopt misschien wel maar dan wel in mini-mini-hoeveelheden, soms minder dan 1%. Oh ja.

Gelukkig dat verse produkten wel puur zijn trouwens, en dat voor 100%.

Pas was er gedoe over sinaasappelsap in een pak. Een reclamecampagne met heel veel sinaasappelschijfjes en dan het pak sap eronder, wat de indruk wekt dat je al die schijfjes sinaasappel binnen krijgt als je dat pak leegdrinkt. Wat natuurlijk niet zo is, maar wat we wel heel graag willen geloven. Want het is namelijk altijd een beetje een gedoetje om sinaasappels uit te persen en een pak opendraaien is zo gepiept. En er schijnt ook nog op bepaalde pakken sap te staan dat een glas sap telt als één stuk fruit per dag. Dan denk je toch dat je best goed bezig bent als je iedere dag een glas sinaasappelsap uit dat pak drinkt.

En we willen wel graag een beetje gezond bezig zijn maar het moet natuurlijk niet teveel tijd kosten en niet teveel gedoe zijn.

Puur koken zonder pakjes en zakjes

Ik ben al jaren fan van Koken met Karin, zonder pakjes en zakjes. Ken je het idee achter de kookboeken? De pakjes voor een groente-omelet waar je zelf nog wel het ei en de groente aan moet toevoegen? Wat zou er toch in zo’n pakje zitten om een echte groente omelet te maken als je de ingrediënten waar het om gaat nl. het ei en de groente, er zelf aan toe moet voegen. En gekker nog, waarom trappen wij daarin, waarom kopen we dat soort producten?

 

Waar is dat toch vandaan gekomen, dat mensen alleen maar gemak willen?

En dat we geen tijd hebben om iets uit te persen, te snijden, te koken of iets te laten trekken. Want hoezo kost het ons tijd om bouillon te trekken, waarom kost het teveel tijd om een ovenschotel te maken. Ga jij de hele tijd naast die pan of die oven zitten wachten tot het klaar is? Oh dan snap ik het, dan kost het namelijk heel veel tijd. Had je al bedacht om ondertussen gewoon iets anders te doen? Oh ja natuurlijk.

Wat is dat toch met die fabrikanten en marketing die ons voortdurend te triggeren om dingen te kopen die ons veel tijd zouden schelen en die zo ontzettend makkelijk en gezond zijn?

Foute verdienmodellen

Zou het misschien zo kunnen zijn dat hier grote belangen meespelen? De verpakkingspindustrie en de levensmiddelenindustrie zijn heel groot en machtig. En ja, ze willen graag geld willen verdienen. Ze weten ons precies op onze zwakke plekken te raken, nl. ons idee dat we geen tijd hebben (niet waar: we hebben meer vrije tijd dan ooit tevoren) en dat we zelf niet kunnen koken (hoezo?), maar wel gezond willen zijn (jazeker, pak een appel). En dus stoppen ze ons eten in pakjes en zakjes die bij wijze van spreken alleen maar opengemaakt hoeven te worden.

En op die manier ontstaat er  een enorme afvalberg aan verpakkingen die totaal onnodig is.

Wij als consumenten houden twee heel, heel grote industrieën overeind: de verpakkingsindustrie en de voedingsmiddelenindustrie.

Gek eigenlijk. Iets om over na te denken.

 

Leave a reply

Shopping cart

0

Geen producten in de winkelwagen.